15 Gempa Bumi 8.9 Skala Ritcher Cetuskan Tsunami di Jepun


Gempa Bumi yang berukuran 8.9 Skala Ritcher telah mencetuskan bencana Tsunami terburuk selepas kejadian tsunami di indonesia.Dipahamkan,gegaran dikesan pada kedalaman 10 kilometer dan 125 kilometer di timur jepun atau kira-kira 380 kilometer ke timur laut Tokyo.Berikutan dengan kejadian,banyak kemusnahan telah dicatatkan dan juga kematian berikutan dengan bencana itu.Menurut sumber maklumat,seramai 8 orang telah disahkan maut menerusi kejadian buruk tersebut.

Jepun merupakan negara ketiga diserang bencana gempa bumi dalam masa 24 jam selepas negara china dan negara indonesia.Menurut sumber lagi,kemungkinan besar bencana tsunami ini akan menjejaskan tahap ekonomi di Jepun berikutan serangan dibeberapa sektor perkilangan yang merupakan teras ekonomi utama bagi Negara jepun.

Video Tsunami di Jepun 11.03.2011


Sumber : Berita Awani

15 comments:

me suya said...

suya terkaku seketika memula tahu pasal tsunami jepun ni..

pu3mas89 said...

we don't know what is going to happen next.......may God bless them. AMIN

Cik Jari said...

saya nmpak banyak katak puru di belog ini...


sungguh sangat dasyat bencana alam yang terjadi... masyaAllah..

najihah sahami said...

tak tau nak cakap apa..emm..simpati kot dengan nasib mereka yang terlibat ni. semua ni ada hikmah nya..indsaf2 la..

waa...skema je komen tu. lantak la..:P

diana said...

hari ni dalam berita katanye gempa tu bukan 8.9..tapi 9 skala ritcer..
paling kuat setakat ni...

Pendekar Berkuda said...

aku ingat ang dah terbang bro..ekekekeke...

Pendekar Berkuda said...

kat acheh tu 9.3 Richter... tapi sebab benda tu jauh dari pantai.. so impak dia kurang siki.. tapi yang ni.. dekat sangat dengan pantai... hurmm...

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

sian mereka zaer...

deCrewz said...

Salam zaer, lama aku x nyinggah cni.. Cemna study? EH, nape banyak gambar katak kat cni zaer?

me suya said...

zaerr
lama tak update.pg mana ni?

Seorang Isteri @ Ibu Yg Kiub said...

Salam kenal...saya follow blog awak..

Firdaus Kasim said...

moral of the value : manusia x pernah berubah sikap.. maksiat makin berleluasa..

Entri Terbaru Saya :
Fungsi Sebenar Pisau Pencukur Adalah Untuk Melebatkan Bulu

Firdaus Kasim said...

zaer, kau study kt mana dulu?


Entri terkini :
Cara Kencing yang Betul

NuSaNa NoSa 91 said...

knp dah lama xupdate, zaer?? =.=

blog-tips-kurus said...

Adakah kau berada di Jepun pada saat & tika ini? Kenapa tiada khabar berita..huhu! :(

 
zaerr.com