32 Rahsia menguap dalam kehidupan seharian ?

~Salam semua.Menguap? Perkara yang paling kerap berlaku dalam kehidupan seharian.Kalau korang tak percaya,korang cube kire berapa kali sehari korang menguap? hehe.Bagi aku menguap ni perkara paling penting dalam kehidupan harian,sebabnye...Menguap ni berfugsi sebagai 'Loceng' utama sebagai petanda awal tubuh kita dalam mood keletihan.Kalau korang tak menguap tu mungkin korang dalam keadaan tak normal.Tapi, aku takde la menguap setiap masa,agak-agak katil da memanggil,kemungkinan masa tu aku akan munguap lebih dari 20 kali.hehe.Dalam kesedapan melayan tabiat ni,ada rahsia disebalik menguap.korang semua nak tahu? Teruskan membaca artikel ni ok.zas~




''Jika ingin memiliki otak yang sihat,menguaplah''

Ungkapan dari Andrew Newberg, Pengarah The Center of Spirituality and The Mind, University Pennsylvania, US.




~Menurut kepada Doktor pakar menguap ni,beliau berpendapat tabiat menguap dapat :

  • Menguap 10 kali sehari dapat merangsang saraf dibahagian otak seterusnya mengatur suhu otak dan metabolisme.
  • Menguap berfungsi meningkatkan daya kawalan otot dan menambah daya seksualiti dalam mengatasi jetlag.
  • Berfugsi untuk merangsang bahagian otak rasa empati dan tanggugjawab sosial.
  • Membantu dalam pertambahan oksigen ketika melakukan kerja berat,kerana apabila menguap,mulut kita akan membuka luas dan membantu lebih banyak oksigen sampai ke otak.

~10 kali je ke Doktor? Nak lebih tak boleh ke? Bagi aku,sehari tu boleh cecah 100 kali aku menguap.hehe.Ooooo..Patut la, makin lama aku buat ''kerja keras'' (tidur),makin bertambah semangat.Kekadang tu,sampai tak hingat nak berhenti ( tidur tak hingat dunia ).hehe *aku bergurau*.Terima kasih kerana kesudian korang membaca.zas~

32 comments:

Ahmad Hidayat said...

Hye. Folow blog sy ye. Sy dah folow blog kamu..hehe

psst..menguap tu boleh menyebabkan pipi tembam..kajian sendiri..hehe

Zaer!! said...

Hidayat : Tenkiu follow blog zaer!! yuhuuu,betol ke kajian 2 dayat??da tembam sangat da ni,xkan makin tembam lagi kot!! wuaaa!!!

Dc said...

klu buat2 nguap boleh x? hahaha..mana tau lbh genius klu sllu nguap hahaha

Zaer!! said...

Dc : Hahaha..boleh2!! dc try buat k..nnt agak2 da genius serius,dc bgtahu..heheh..;-)

FloEllen said...

menguap juga satu senaman pipi + mulut..wakakkaak...kajian dr dr ellen..

Zaer!! said...

Kak Ellen : Yuhuuuu!! betol ke kak??kalau cam2 xnk la menguap..kang,xpasal2 kembong pipi ni.hehehe.;-)

gnesop.com said...

nice info :) tgh menguap nih..huhuh

shark said...

nice info bro..
x larat nk mguap sampi 10x tue

Nur Hayaty said...

zaer memang kuat tidooo..=P

Hezesuze said...

aiyarrkk uols menguap hampir 100 kali ke?? ke uols mmg kuat tdo hahahahaha

thanks 4 the infor..baru ler weols tahu xsalah kalo menguap kan...ahakss

apik pehe said...

hahaha..info ni dijamin halal ke zaer?
xder pon cop sirim..
semalam pon ko da terjenero..hampeh..hahaha

taqie said...

bagus maklumat ni..pasni nak nguap selalu..especially lam kelas.. haha

Anonymous said...

menguap jgn sampai bunyi huwaaa..hehe

Pendekar Berkuda said...

betul ke zaer?? haha...menguap kena tutup mulut tau.... syaitan masuk...jangan terima bulat2....

maCy said...

sebab menguap tu tandanya kita kurang oksigen. so kite dapatkan lebih oksigen la..

tapi, maCy rasa pernah baca, menguap ni tak dsukai Allah, so gigit lidah sikit kasi tak jadi nguap. fakta tak pasti. belum cari lagi. hee

Mario said...

aku sll kena marah klu menguap time keje...

Zaer!! said...

Bro Sop : Yuhuuu..tengah menguap ke bro?? kompem kureng oksigen ni..hehe..

Zaer!! said...

Shark : Hehehe..tenkiu bro..sharing2 ngn korang..;-)

Zaer!! said...

Yaty : Shhhhh..senyap la yaty!! kang kantoi lak zaer kuat tido..adehh!! ;-)

Zaer!! said...

Kak Heze : Hehehe.ade 2 lebih 100 kali eden menguap..ops!! sorry2!! kalau da letih 2 kene la buat tabiat buruk ni..hehe..;-)

Zaer!! said...

Apik : Hahaha..sirim da kene tarik la bro..ni pon yang saki baki aku sempat kutip..;-)

Zaer!! said...

Taqie : Hahahaha...bagus untuk tido je cik taqie..agak2 la nk buat mase dalam kelas..kang xpasal kene halau dari bilik kuliah..hehe

Zaer!! said...

Pendekar : Hehe..betul 2 bro,kalau ikut dari segi agama,tabiat ni memang dilarang..tapi sekadar seimbangkan kesihatan xde masalh kot.;-)

Zaer!! said...

Macy : Hehehe..zaer sokong pendapat macy.memang betul tabiat ni dlarang,tapi dari segi kesihatan,ianya amat berguna..;-)

Zaer!! said...

Bro Mario : Ahakkkzz!! jangan amalkan selalu bro..kang xpasal2 kene hambat balik umah...hehe..;-)

Masa DAH Time said...

nak tahu kajian sesat dari saya? menguap tak tutup mulut nanti setan berlumba-lumba masuk dalam mulut

misyamissyou said...

ni bukan kajian sy yep..i read it somewhere but can't remember..tak tau la dijamin halal n sirim ke tak..tp yg sy ingt Allah tak suka hambanya menguap..lagi2 kalau disertai dengan bunyi2 pelik dan tak tutup mulut..i can't remember the whole thing abt this..short memory..hmm

Zaer!! said...

Masa dah time : Huhuhu..betul kajian 2 bro,tapi dari segi kesihatan menguap dapat memberangsangkan otak dimana,menguap dapat membantu mengembalikan oksigen yang kuramh dalam tubuh..;-)

Zaer!! said...

Miss : Hehehe..that right bebeh!! betul 2 miss,dari segi agama memang Allah melarang melakukan tabiat 2,tapi dari segi kesihatan ianya dapat membantu..hehe.;-)

Ramdani_Akbar said...

wah menguap ternyata sehat..
nice posting...
salam kenal

Zairie Husin said...

baru tahu.. hehe


zairie recently posted:
al-fatihah buat m.rajoli

tqa.awesome said...

oooooo, tapi kalau dalam kelas menguap, mcm mne? lecturer xpaham2 loceng amalan badan ku sudah penat. haih. =.=

 
zaerr.com