20 Angpau Raya vs Duit Raya ?

Salam semua.hehe.SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDILFITRI !! kepada semua muslimin dan muslimat.Sedar tak sedar,dah seminngu kita beraya sakan,tapi aku belum puas beraya kat kampung tahun ni,tup-tup dah kat KL*Nasib ekau la zaer* hehe.Seronok bile dapat berkumpul dengan saudara mara kat kampung,yang lagi seronok bile aku dok pulun hulur tangan mintak angpau raya *tak malu tol la ekau ni zaer,besar-besar nk duit raya*.haha.Al-maklum la,aku ni belom ada tanggungjawab lagi,so,tak salah kalau aku nak hulur tangan untuk dapatkan duit raya.Nak jadikan cerita untuk kisah angpau raya ni,korang bace sketsa aku mengenai ''zaer dan angpau raya''.hehe.zas~


********************************************************************************************


1 Syawal yang penuh gilang gemilang.( bergema Takbir Raya )


Allahuakbarallahuakbar~~Laaillahaillaallahhuwallahukabar~

Jam 8.00 pagi.


Zaer oOo zaer!! Bangun-bangun!! Da pukul berapa da ni,pergi siap-siap solat Raya!

Iye mak!! Wuuuuuaaaaaaaa!!! ngantuknyer...Zaer bangun ni,tunggu sejam,zaer nak bersiap.

Apo!!! sejam!! Dah macam anak dara ekau ni zaer,cepat sikit! Abah ekau da tunggu tu.

Ala mak..Nak hensem-hensem sikit pon tak boleh,kejap-kejap!!

Ekau tu memang tak hemsem pon zaer,kalau buat plastic surgeri pon belum kompen hensem.

Eh-eh omak ni,pandai bergurau pulak!


Tepat jam 9.00 pagi...Selepas solat raya.


Wahhh!! anak omak da balik.Macam mana solat tadi? ok tak? khutbah apa tadi?

Hehehe,tu la omak,zaer ajak pegi solat omak tak nak pegi.Hurrmmmm.Khutbah ape yea tadi...hurmm...omak tanya la bapak.kalau zaer cerita,sampai esok pon tak abis.

Laa,bukan omak tak nak pegi,omak sibuk dok masak pagi raya ni. Ha!! Pandai la ekau,ingat omak tak kenal ekau ni,kalau ada khutbah je,mesti terbongkang kat tepi longkang masjid tu kan?

Hehehehehe.macam mana omak tahu?? Thats right! 10 markah kat omak.hehe

Bertuah anak omak ni. Pangggg!!!!!! Hamek ko sedas!

Adehhhhhhhhhhhhhh,apo ni omak,pagi-pagi da kene tamparan wajah ni?

Tu la ekau,omak suruh pegi masjid dengar khutbah,bukan pegi tidur !!


Jam 10.00 pagi..Sebelum sesi bersalam-salaman dengan saudara mara-mara.


Psstttt.. Zaer,meh la sini kejap.Omak nak gossip sikit ni.Nanti,kalau ekau da bersalam-salaman dengan pakcik makcik ekau tu,ekau jangan lupa mintak angpau raya ok.nanti boleh belanja omak dengan abah.

Hehehe.Bisa diatur semuanya.memang ni la kerja zaer.hehe.I go first !!

Pandai anak omak ni,tahu-tahu je matlamat omak.Jalan elok-elok yea.

Anak omak ni kan..Zaer a.k.a pengutip wang raya.


Tepat jam 10.15 pagi..Sesi bersamalam dengan saudara mara bermula.


Selamat Hari raya maaf zahir dan batin Pak usu.Maafkan zaer kalau ada salah silap diantara kita.

Selamat Hari Raya zaer.Pak usu maafkan ekau..

Terima kasih Pak usu.....Eheemmmm..Ehemmmm...Tak kan tak ada angpau Pak usu?

Pannnnnnnggggggg!!!!! Ekau ni,belom seminggu raya dah nak kurang ajar dengan Pak usu.

Adehhhhh!!! Apo ni Pak usu,zaer mintak angpau je.Tapi kenape nak lempang saya?

Ahhhhhh,kalau begini la sikap ekau,Pak usu tak maaf kan ekau sampai bila-bila.

Tapi Pak usu.............

No tapi-tapi.Pak usu tak nak dengar apo-apo lagi dari ekau.


Jam 11.30 pagi..Sesi bersalaman berlangsung lagi.


Selamat Hari Raya Pak long..Segak Pak Long Hari ni..Angpau untuk zaer takde ka? hehe.

Selamat Hari Raya zaer !! Pannnnggggggggggg!!!! Nah!! Hamek ekau.

Adehhhhhhhhh!!! Terime kasih Pak Long.Pak Long orang ke-5 bagi angpau lempang kat saya.


Tepat jam 12.00 tengahari..Selepas selesai beraya dengan saudara-mara.


Uwaahhhh!! Anak omak da kembali.Sakan bebenor ekau beraya dengan pakcik makcik ekau..Banyak ke hasil kutipan ekau tu zaer ? Tak sabar omak nak share dengan ekau.hehe.

Wuuuuuuaaaaaaaaa!!!!! Satu sen kurap pon zaer tak dapat omak...Wuuuaaaaaaaa!!!

Bertuah sungguh pakcik makcik ekau ni.Sanggup die tak bagi duit raya kat anak kesanyangan aku nih.Tapi kenapa zaer? Ekau ada buat apa-apa kat diorang ka?

Wuaaaaaaaaaa!!! Zaer tak buat apa-apa pon omak.Zaer salam,lepas tu zaer mintak la angpau kat dorang.Kan tu yang omak suruh zaer buat tadi.Last,dorang bagi pelempang kat zaer.Wuuaaaaa!!!!

Kurang hajo betol pakcik makcik ekau ni.Tapi,cube ekau ulang balik apa yang ekau cakap masa nak mintak duit raya tu.

''Selamat Hari Raya Pakcik..Takde ke angpau untuk zaer ??''

Hahahahahahahahaha !! Memang patut ekau kene lempang zaer.Yang ekau cakap angpau tu kenapa?? Mesti dorang ingat Hang nk pow dia....Hang-pow !! Sepatutnya ekau kena cakap Duit Raya !! Errrrrrrr...errrrr...Maafkan omak zaer.

Omakkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk!!!!

~TAMAT~

Hehehehe,Elok-elok nak beraya dengan saudara mara,tup-tup dapat pelempang.hehe.So,bagi korang yang percaya akan cerita aku ni,sila abaikan.Sebabnye,cerita ni rekaan semata-mata.Terime kasih atas kesudian korang membace.hehe.Jangan marah~bulan mulia ni patut bermaaf-maafan.hehe.zas~

20 comments:

najihah sahami said...

cess,,baru je nk hepi cz zar dpt panggg tu berdas-dasss..aduhh...kecewa la...haha..

najihah sahami said...

terlalu excited smpai silap eja nama tuan rumah..

*zaer!

Zaer!! said...

Mish : Hahahaha..da xde idea nak cerita pasal raya..zaer cerita jela.hehe..Ouch! zar?sapa 2 mish?? xkenal2!!

najihah sahami said...

ee..men2 lak ek..kan da ada pembetulan tu...zaer ok..zaer c pmintak hang pow..hahaha

FloEllen said...

hahhhaa...mai akak gelak sekali lagi...cian adik..kena pelempang...tak per...pengajaran dik...len kali cakap lah nak duit raya...hehee..confirm kutipan melambung ni..hehheee

M a W a D D a H said...

wahahahaha..

aku pasti ko tak kena lempang...ekekeke...

xkan la makcik n pakcik ko nak lempang anak buah kesygan die nih..hehehe...

*aku berjaya habiskan bace..yeaahhh

Zaer!! said...

Kak Ellen : Hahaha..melambung??satu sen pon xdak ni..hehe..nak kene pow dulu baru dapat duit raya..kalau x,sampai bile2 la xdapat..hehe..;-)

Zaer!! said...

Adah : Hahahaha..tenkiu sebab membaca! sakit uuu kene lompang pepagi raya ni..adah penah rasa??kalau xpernah,meh zaer try kat adah sekali..hehehe.;-)

apik pehe said...

hahaha..bilo maso plok kuaga mu kecek loghat lain ni zaer??macam baca sandiwara aidilfitri plok..

Zaer!! said...

Apik : Hahaha..ni makcik aku belah utara..penang pon ada..macam2 ada apik..hehehe..;-)semua 2 rekaan semata-mata bro..hehe..;-)

Cik Jari said...

haha...omak ekau mmg sporting la....

padan muka ekau,kene pelempang ghayo...

~~mung masok ayam belanda dop ghayo nih?

nana said...

ahahaha kelakar lah zaer ni..suka buat cerita..nasib baik kelakar..best!!

yebbit + . + said...

instead of dapat angpau dan lempangan raya, siann. hee

fiezah91 said...

wakaka.. aku gelak plak baca.. zaer, nak mintak duit raya.. wakaka(xnk ckp angpow tkt kena lempang..muakaka :P

Zaer!! said...

Cik Jari : Memang sporting pon cj..nak lagi bile raya..lagi sporting..hehehe..;-)

Zaer!! said...

nana : Tenkiu nana!! zaer xde idea la nak buat entry..last2 bedal yang ni jela..hehe..;-)

S..U..D..@..I..S said...

sonok pulak baca cite ni lawak...selamat hari raya

amira said...

lalala.. paw?? nak lempang???

Nur Hayaty said...

nah ambil duit raya ni,pi main jauh2,..=P

dak eina (◕‿◕) said...

dh tua2 pon nk duit rye jgk ke?? huhu

 
zaerr.com