31 Akhirnya.....Aku Temui juga !

Salam semua.hehe.Akhirnya.......berjaya jugak aku tukar rumah batu ni kepada rumah papan kelabu yang bakal runtuh dalam masa setengah abad lagi*lama tu zaer*.hehe.Banyak benda aku tinggal semate-mate nk siapkan bende alah ni.Tapi,kesabaran hatiku tak mematahkan semagat untuk buat perubahan pada blog aku ni.*la,blog ke yang ekau cerita ni zaer*.hehe.Poning palo den bile tengok coding-coding kat edit HTML.Sekali tengok da macam harimau mengaum tengah kejar aku da! Then,cepat-cepat aku tutup page Edit HTML tu.hehe.lalala~

Tapi bile dah berjinak-jinak dengan coding ni,baru aku paham ape sebenarnye maksud tulisan codding tu.Dari mula aku tengok,sepatah harem tak paham! So,aku nekad jugak untuk teruskan misi pencarian dalam penggunaan coding HTML ni.hehe.Boleh je kalau aku nk main pakai bedal,silap-silap boleh jadi jamban tersumbat la pulok.So,aku cari alternatif lain untuk memperbetulkan coding-coding HTML tu.

 
Usehe diteruskan......Aku cube cari tutorial yang melibatkan penggunaan coding HTML dalam sesebuah templete ataupon layout.Satu-satu aku kaji coding yang ade kat situ,sampai nk juling mate aku.hehe.Tapi,dalam masa yang sama jugak,proses edit men'gedit coding telah dijalankan,hasil dari kegatalan jari-jemari aku yang tak sabar-sabar nk meng'edit.huhu..


Dalam langkah percubaan........Kebanyakkan coding yang aku pakai cume 'copypaste' je,pastu aku try preview.Kekadang jadi,kekadang tak.Tapi takpe,hati kecilku 'still' lagi nak teruskan permainan coding ni.Sampai la satu tahap tu,kaler transparent yang pada awalnye putih tetibe bertukar menjadi hitam.Aiyo! Advance tol aku ni,sampai kaler transparent pon aku boleh edit*poyo lak ekau ni zaer*.Tapi,dalam penggunaan coding kali ni,aku cube elakkan penggunaan widget yang banyak.Sebabnye..Takot blog ni berat berkilo-kilo.hehe.

So,bagi korang yang nak blaja tentang coding html ni,cari la sendiri k.Sebab kalau nk cerita satu-persatu,boleh botak kepale korang nanti.Korang jangan la cepat putus ase k,usahe sampai dapat ( Try n Error ) hehe.Insyaallah,kalau ade pertanyaan tentang html,aku cube jawab..Tapi kalau tak boleh jugak,korang tanye pada yang pakar erk..hehe..zas~

31 comments:

RedBoys said...

bagus zaer.. cuba belajar sendiri ok?
sebenarnya tak susah pon kalau kita mencuba..
bila dh menjadi, kita akn berasa nak buat lagi betul x zaer?

Esok pagi datang ke blog Red untuk cara2 membuat template sendiri

n4dh!3r4 said...

salu org upgrade dr papan ke batu.. ni downgrade batu ke papan pulak.. hoho :P

Cahaya Kehidupan said...

yaty nak belaja boleh tak??=P

Zaer!! said...

Redboy : Salam redboy..wah!!,sifu blog turun comment entry ni..hehe..Betul 2 redboy,kalau kite tak try mane tahu hasilnye kan?so,baik belajar dari kesilapan.hehe.xde la senang sangat,tapi kene banyakkan mencube..kalau jadik,alhamdulillah..hehe..

Zaer!! said...

Nadhirah : Hehehe..betol 2 dear!!tapi kalau da pakai umah papan ni,sejuk sikit mate memandang kan nad..hehehe..;)

Zaer!! said...

Yaty:Hehehe,mai la..yaty nk blaja yang mane??hehe..;-)

Unknown said...

rumah baru sempena raya..sesuai..sesuai:)

Nur Liyana Mohd Ustar said...

apsal x upgrade g besi trus ? hehehe . klakar btul zaer nhe . dari td dok edit blog rpenye :)

Zaer!! said...

Cik Jari : yuhuu!! Raya2!!
Thanks cik jari..;-)

Zaer!! said...

Liyana : Hehehe..besi??2 la,zaer ingat nk pakai besi jugak,xdak sape2 leh curik umah zaer ni..hehe..
Shhhh..jangan kecoh liyana..ntare kite je k.;-)

Dc said...

klu dah tahu pasal HTML ne mesti best kan2:) Dc dah lame x edit coding2 mcm tu..haha..tp still ingat lg kot=p

Zaer!! said...

DC : Yeke dc??kalau cam2 dc terer la ni..leh ajar zaer jugak kan..hehehe..;-)Thanks dc.;-)

Izan Ishak said...

baguslah zaer dah blajar coding2 html yg memeningkan ni semua..
kak izan nak blajar jugak...tp cam tak berdaya je nak julingkan biji mata..hehehe

**cantik dah umah nak raya ni kan~

Zaer!! said...

Kak izan : Hehehe..ntah la,zaer pon tetibe lak boleh nk blaja pasal html ni..bosan2 kot..hehe..2 la,memang poning palo bile tengok code ni..hehehe.;-)

CIK TOM said...

cantik gak layout baru baru ni..best blaja coding..part yang paling best bila preview menjadik!!

Mrs Ijam said...

huhuhu..
tu la jadi pada mm..
sekali buat nak buat lagi~~..
tu yang umah mm pun asyik tukar kale cat dan bagaI~

semua hasil dari coding2~~:)

Unknown said...

nice~~~

TERBARU: Kasih kerana Tuhan

suzie rahman said...

salam br0..grey my eyes! weee~ taniah zaer..simple & cool br0.. lalala..t leh ajar suzie jg. hik2.. sharing is caring taw.hihi

dak eina said...

bagus zaer...percubaan yg berani...huhu tahniah k!!

bole le ajar eina lak pasni~~~

Unknown said...

waa!layout baru!!

sem lepas blaja coding html ni...mmg benda aah ni silap 1 pun mmg xkn jadi...
wkaupun blaja tp failed dlm nk mencantikan blog neh!adoii..

Anonymous said...

wah..cun dah blog..papan kelabu..hehee..dtg sini konpem ngantok..html tu kalau dah biase senang jek..sangat xsuke tacap blog..sebab coding dia belit2(belit ke?) bole blur ttbe..

annazanariah said...

tahniah zaer.. sejuk je rumah papan ni kan.. fuhh! dasyat la belajo sendiri. mmg tabik la zaer. pasni boleh buat tutorial lak kan? keep it up bro!

Leyha said...

hahah~ buleh tia ada tu type dan error arh. penat suda tengok itu perkataan oooo~ hahahha.

Anonymous said...

rumah papan yg chantek ;)

secantikmanis said...

zaer=moh kita blajar sama2..leya pun tengah sibuk edit blog..dari design tukar guna template..susah jugak

kerangRebus said...

suke theme kayu rumah kamu ini 0_0

Dc said...

insyaAllah..wlpn Dc x ambik course tu..tp Dc byk blaja kat ternet..hehehe klu lps abis ambik dgree Dc nak ambik klass or ape2 yg berkaitan dgn website..

UNICHI YJ said...

nk edit2 blog ni kna sabar n kna byk mcuba.kna byk refer tuto..

klo edit sndr lagi puas hati..smpai bila kita nak guna design org len kan.
hehe ;D

XYZ said...

kentang la zaer skg becoming redboy huhu

Huda Engku said...

kipidappppp zaer!
dulu rajin la layan blaja html, tp skrg da jarang usik, ilmu html pun da byk bkarat. :p

haha.zaman skrg ni, papan blh jd lg mahal drp batu tahu! janji kena jg jgn bg kena mkn anai2 ;)

Aidi Si Junker said...

ak developer...:)

 
zaerr.com